Madspildskrigerne har sat sig for at reducere tallerkenmadspild på landets efterskoler med 20-30 procent. Den mission støtter Rynkeby Foods op om.
Hvis vi skal i mål med klimamålene, må vi alle bidrage der, hvor vi kan. Selv små ændringer af vaner kan være med til at gøre en stor forskel, hvis vi blot er nok, der tilslutter os. Det kan man se hos på Rejsby Europæiske Efterskole, hvor de godt 150 elever har sparret tæt på 150 kg mad om måneden, siden Madspildskrigerne rykkede ind på efterskolen for halvandet år siden. Det svarer til en reduktion på 60 procent af skolens tallerkenmadspild.
Rejsby Europæiske Efterskole deltager i et projekt sammen med en række andre efterskoler i hele landet, hvor man forsøger at skubbe til efterskolernes vaner ved at synliggøre, hvor meget mad der bliver skrabet direkte fra elevernes tallerkener i skraldespanden.
Projektet har inspireret Rynkeby Foods så meget, at juicevirksomheden støttede projektet som led i en større kampagne i foråret.
På Rejsby Europæiske Efterskole er reduktionen af tallerkenmadspildet ikke alene godt for klimaet – det er også godt for skolens økonomi. Rejsby Europæiske Efterskole har således sparret et sted mellem 25.000 og 30.000 kr. om året på madbudgettet ved at sætte fokus på at reducere mængden af mad, der bliver smidt ud.
Bekæmper madspild med leg
Madspildskrigerne er en lille privat virksomhed fra Slagelse med det erklærede mål at reducere tallerkenmadspildet.
- Vores mål er at ændre madvanerne ude i de danske kantiner. Vi er derfor startet hos de unge mennesker ude på landets efterskoler, så vi kan lægge kimen til bedre madvaner i en tidlig alder, siger Susanne Lillelund, medstifter af Madspildskrigerne.
Madspildet fra institutioner og storkøkkener i Danmark udgør ca. 31.000 tons mad om året. Der er således nok at tage fat på for Madspildskrigerne for at nå virksomhedens ambition om at reducere tallerkenmadspildet med 20-30 procent.
For at motivere de unge mennesker til at bidrage til at reducere tallerkenmadspildet har Madspildskrigerne udviklet en platform, der automatisk vejer det mad, der bliver smidt ud, og via en skærm i kantinen viser eleverne, hvor meget de smider ud sammenlignet med andre skoler.
- Vi mener, at den bedste måde at ændre vanerne og mindske madspildet på, er gennem en legende og motiverende tilgang drevet af en kampgejst for at hjælpe klimaet og den grønne omstilling på vej. Ved at inddrage eleverne på en legende, sjov og konkurrerende måde, gør vi madspildsbekæmpelse til en kollektiv vaneændring, siger Susanne Lillelund.
Belønnes for indsats mod madspild
Madspildskrigernes mission ligger helt i tråd med FN’s 12. verdensmål, der handler om ansvarligt forbrug og produktion. Det er også et mål, som Rynkeby Foods har forpligtet sig på, og derfor sprang juicevirksomheden også hurtigt til, da Madspildskrigerne rakte ud og bad Rynkeby om et sponsorat på TØRST til alle eleverne på den efterskole, der klarede madspildsbekæmpelsen bedst i marts.
Vinderne blev Rejsby Europæiske Efterskole.
- Vi er vilde med konceptet. Der er behov for nye tanker, hvis vi skal nedbringe madspildet og bryde med dårlige vaner, og vi synes, at det, som Madspildskrigerne her præsenterer, er noget af det mest sjove, involverende og lovende, vi længe har set, siger Kathrine Bjerrum, Marketing Direktør hos Rynkeby Foods.
Madspildskrigerne er blot et af flere tiltag, hvor Rynkeby Foods bidrager og vil være med til at tage ansvar. I april udkom vores årlige CSR-rapport for året 2023 – læs rapporten her og bliv også klogere på, hvordan vi gennem en række investeringer vil spare flere hundrede tusinde kilowatt-timer om året. Du kan også få en status på biodiversiteten på Rynkeby Foods’ matrikel.